DE SENIOREN: een zeer belangrijke bevolkingsgroep

Ik verbaas ongetwijfeld niemand als ik benadruk dat de samenleving, ook in Beveren, vergrijst (60-plus) en verzilvert (80-plus) aan een snel tempo.

De senioren van vandaag zijn een bont palet van nog zeer actieven tot echt hulpbehoevenden.

Ze staan evenwel  niet hulpeloos en afhankelijk in de maatschappij. Integendeel, de meesten zijn actief, bewust van hun sterktes en mogelijkheden. Evenmin zijn het sociaal analfabeten.

De ervaring en levenswijsheid van de senioren is zeer waardevol en moet beter worden gebruikt.

Voor mij is het dan ook zeer duidelijk dat het beleid met deze zeer omvangrijke en belangrijke bevolkingsgroep moet rekening houden en dat we de beleidsbeslissingen beter moeten laten aansluiten bij de echte noden van onze 60-plussers.

Zelf ben ik reeds geruime tijd 60-plusser  Logischerwijze kan ik dan ook ten volle begrijpen welke behoeften en noden onze groep heeft.

Daarom heb ik o.m. binnen N-VA Beveren, samen met enkele andere enthousiaste leeftijdsgenoten,  een eigen seniorenwerking, de “ Vlaamse Senioren Inspraak Beveren” opgestart.  Bedoeling daarvan is het aanspreekpunt voor en de spreekbuis van al onze senioren te zijn. Uiteraard kan ik als gemeenteraadslid nog meer wegen op het beleid.

Als kandidaat bij de volgende gemeenteraadsverkiezingen engageer ik me daarom opnieuw om de problemen van onze belangrijke bevolkingsgroep volop te behartigen en te werken aan een goed uitgebouwd seniorenbeleid.

Hierna geef ik een overzicht van een aantal aandachtspunten en voorstellen waarvoor ik me in de toekomst bijzonder verder wil inzetten.

Hebt u zelf nog goede suggesties of aanvullingen, laat het me dan gerust weten zodat ik eventueel mijn lijstje kan aanvullen.

Mede met uw steun op 14 oktober a.s. wil ik zoveel mogelijk van de vermelde punten realiseren. Samen staan we immers sterk!

SENIOREN LAAT JE HOREN  !!!

Alvast bedankt en steeds beschikbaar!

Roger HEIRWEGH

Plaats  34  N-VA-lijst

Foto facebook

“ Een seniorenvriendelijk beleid “

Enkele van mijn aandachtspunten en voorstellen :

Veiligheid : zorgen voor een veilige leefomgeving. Goede verlichting, vermijden donkere hoeken, vandalisme tegengaan. Samen met Ibogem efficiënter zwerfvuil en sluikstorten aanpakken inclusief een correcte handhaving. Verder werken aan een betere mobiliteit.

Openbaar domein: ook senioren moeten zich vlot en veilig kunnen verplaatsen. Daarom zijn vlot toegankelijke (ook voor rollators en rolstoelen), goed onderhouden en propere voet- en fietspaden en pleinen noodzakelijk; tevens tijdig daaraan herstellingen uitvoeren. In het Beverse N-VA programma voorzien we daarvoor de volgende 6 jaar maar liefst 10 MILJOEN euro.

Bij inrichting van dorpscentra en wijkcentra speciale aandacht voor senioren door bv. rustbanken en tafeltjes te voorzien (= zowel rust als ontmoeting); openbare toiletten op diverse centrale plaatsen.

Vereenzaming : maatregelen om vereenzaming tegen te gaan. Diverse actoren kunnen daarin een rol spelen zoals wijkagent, buren, beroepskrachten, mantelzorgers, vrijwilligers. Zo kunnen eventuele probleemsituaties snel worden vastgesteld en kan tijdig worden ingegrepen.

Oprichting van een meldingspunt in de gemeente of wijk; opvolging en ondersteuning organiseren.

Zorgen voor toegankelijke en multifunctionele ontmoetingsruimtes; inspelen op informele ontmoetingsplaatsen, zoals bv. markten.

Informatieverstrekking : over complexe zaken zoals energiebesparingen, samen aankoop, belastingen, pensioen,…

Dienstverleningen : hulp bij organiseren van bepaalde fysiek soms moeilijke taken (bv. sneeuwruimen, boodschappendienst).

Cultuur-, sport- en ontspanningsaanbod: beter aanpassen aan 60-plussers.

Bv. organiseren van seniorenvarianten van klassieke sporten;  op vlak van cultuur senioren betrekken door in te spelen niet alleen op kostprijs maar ook op afstand en tijdstip (ochtend- of namiddagvoorstellingen).

Zorg : met de ondersteuning van thuiszorg en mantelzorg en door noodzakelijke aanpassingen van de woningen moeten bejaarde senioren zolang mogelijk in hun vertrouwde omgeving zelfstandig kunnen wonen.

Aanleunflats voorzien voor zorgbehoevende bejaarden om verder samenwonen mogelijk te maken en ze zoveel mogelijk te betrekken bij de normale activiteiten.

Time-out voorzieningen zoals dagverzorgingscentra, centra voor kortverblijf, nacht- en weekendoppas = langer thuis blijven, adempauze voor mantelzorgers.

Lokaal dienstencentrum voor bejaardenzorg/woonzorghuis.

Plaats een reactie